The End

Nu har jag mindre än en dag kvar här i USA, känns otroligt jobbigt att behöva lämna allt... Alla vänner, min värdfamilj, den amerikanska kulturen, till och med kyrkan! ...eller ja, det kanske inte är jättejobbigt att slippa gå till mormonkyrkan... Men ja, separationsångest ni vet. Men det är inte bara jobbiga känslor, det ska bli jättekul att komma hem till Sverige igen och träffa alla nära och kära! Kommer dessutom hem i tid för att se kusin Adam ta studenten, samt Elina m.fl. Längtar efter svensk sommar och tryggheten av att vara hemma... Längtar efter att lyssna på svensk radio på morgonen medan man äter en god frukost. Åh, det kommer att bli underbart!

Nu när mitt utbytesår snart är slut har jag tänkt mycket på allt som har hänt under året. Tiden har gått otroligt fort men jag har samtidigt hunnit med massor av saker och samlat på mig nya erfarenheter, vissa ganska epic andra inte. Det spelar ingen roll, skulle aldrig byta ut det här året mot någonting. Jag har fått tagit del av en, för mig, helt ny kultur, jag har skaffat massor av amerikanska vänner som jag hoppas att jag kan hålla kontakten med så länge som möjligt, jag har också förändrats som person... Det är svårt för mig att säga hur jag har förändrats, men jag känner mig inte som samma Alice som jag var när jag lämnade Sverige i slutet av förra sommaren. Det känns skönt att jag kan, nu när mitt utbytesår är slut, kunna rekommendera alla som är nyfikna på något nytt att göra samma sak som jag. Jag tror att det spelar mindre roll vart man blir placerad, det handlar om ens egen inställning och personerna på det nya stället. Jag menar, vem trodde att man kunde ha kul i en liten köldhåla till mormonstad i Idaho?

Saker jag har gjort under mitt utbytesår:
Varit i Yellowstone två gånger
Bytt värdfamilj på egen hand
Sett ett julbelyst Temple Square i Salt Lake City
Varit i kyrkan 3 timmar i princip varje söndag
Haft möten med missionärer ca 1 gång i veckan i 5 månader
Åkt skidor i -35°C och fått köldskador i ansiktet
Varit på try outs till skolans basketlag (lol)
Lärt mig göra 180's på skidor
Brytit handleden när jag åkte snowboard
Åkt skidor (och snowboard) med en bryten handled
Sett en Jazz basketmatch i Salt Lake City
Åkt skidor i 5 olika skidorter
Fyllt 18 år utan att kunna göra allt som en 18åring i Sverige kan göra
Fått förklara att jag bor i Sweden in Swedish
Gått på 5 utan 6 skoldanser
Dansat räkdansen på prom, i min balkläning
Gått under namnet Alice You-Want-Some
Kastat vattenballonger på collagestudenter
Förstått den verkliga innebörden av ett påklistrat leende
Varit med på en amerikansk graduation (haft på mig fula hatten osv)
Blivit serverad vin på resturang fastän jag inte är 21 (fett coolt, aa)
Skjutit med ett gevär
Cyklat på en tandemcykel
Insett hur bra den svenska skolan är (faktiskt)
Förstått att "borta bra men hemma bäst" är sant


Yellowstone i höstas


Temple Square


Brighton, UT


The jazz game (basketball)


Kul med snowboard, kul med gips i två månader...


Prom, 14 maj 2011


Graduation


Shooting, jag var lite rädd...


Tandemcykel och snocone, kan det bli bättre?

Har för övrigt haft massa jättejobbiga drömmar om hemresan, typ att jag glömmer pengar, eller mitt bagage hemma... Känns som något som jag kunde göra, men ska försöka tänka till innan denna gång och hoppas på en smärtfri hemresa! Kan fortfarande inte smälta att jag kommer att vara i New York om 24 timmar... Men det går väl över.

Puss

Kommentarer
Postat av: fannie lund

älskar dina blogginlägg!

ska bli trevligt att ha dig på samma kontinent igen - även fast vi inte direkt känner varandra, haha

2011-06-09 @ 21:56:58
Postat av: em

hej! dina blogginlägg är fantasktiska, men jag har några frågor;

1: hur mycket kostade resan totalt? försäkring, fickpengar osv?

2: vilket företag var det som du tog kontakt med först tex avista eller sts mm?

hoppas på svar!

mvh em

2011-06-13 @ 22:19:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0